3 redenen om Yin yoga te doen

Yin yoga plaatje

3 redenen om Yin yoga te doen

1. Yin yoga richt zich op het versterken van de gewrichten en bindweefsels daaromheen

Bindweefsels zijn anders dan spieren en moeten dan ook anders worden getraind. In plaats van de ritmische samentrekking en ontspanning waardoor de spieren het beste rekken, reageert bindweefsel het beste op een langzame, constante belasting. Als je bindweefsels zachtjes belast door het voor een lange tijd aanhouden van een yin pose, zal het lichaam reageren door ze wat langer, soepeler en sterker te laten worden en dat is precies wat je wilt.

2. Het is de perfecte voorbereiding voor meditatie

Zitmeditatie is een yin activiteit, niet alleen omdat het stil is maar ook omdat het afhangt van de flexibiliteit van het bindweefsel. De fundamentele factor van invloed bij de rechte zithouding tijdens een meditatie is de kanteling van het heiligbeen en bekken. 

Als je niet je volledige bereik van de flexibiliteit van een gewricht gebruikt, zal het bindweefsel langzaam verkorten tot de minimale lengte die nodig is om die activiteiten uit te voeren. Als je probeert om je knieën buigen of je rug te buigen na jaren van onderbenutting, zul je ontdekken dat je gewrichten zijn "ingekapseld" door verkort bindweefsel.

In het algemeen werkt een yin aanpak om flexibiliteit te bevorderen in gebieden die vaak gezien worden als niet-buigzaam, zoals de heupen, bekken en onderrug. Precies wat nodig is voor een ontspannen meditatie.

3. Je krijgt er geen spierpijn van

Natuurlijk kun je je yin yoga overdrijven, net zoals je elke oefening kan overdrijven. Maar omdat een yin practise niet vermoeiend is voor de spieren, leidt het zelden tot spierpijn. Het kan soms als je echt te ver in een houding bent gegaan wat gevoeligheid in je gewrichten geven. Dan is het belangrijk om een stapje terug te doen, weg uit de maximale stretch en voorzichtigheid te betrachten. Geleidelijke uitbreiding van de diepte van de poses en de lengte van de tijd waarin je deze aanhoudt is belangrijk. 

Vandaar dat onze cursus 'Van Yang naar Yin' ook een geleidelijke opbouw heeft van de houdingen, zodat je rustig kunt wennen aan deze vorm van yoga.