Tutorial: Neerkijkende Hond naar Lage Lunge houding

Neerkijkende Hond - Downward Facing Dog

Tutorial: Neerkijkende Hond naar Lage Lunge houding

De transitie van Neerkijkende Hond naar Lage Lunge houding is een van de meest voorkomende transities in dynamische yogastijlen zoals Strala, Flow, Power en Vinyasa yoga. Maar als beginnende yogi kan het best een uitdaging zijn!

Hier een aantal handige tips en tricks om de flow erin te houden. En een 'hack' voor als je geen Neerkijkende Hond wilt doen ;-)

In de instructies klinkt het meestal als volgt: 'Vanuit de Neerkijkende Hond - strek je rechter-(of linker)been omhoog en stap naar voren tussen je handen naar een Lange Lunge houding.' Moet te doen zijn, toch? Eh, nou, dat valt best tegen!

Als je in de Neerkijkende Hond staat - dus in de bekende omgekeerde V - en je houdt alles precies op zijn plaats, dan zal je meestal te weinig ruimte overhouden tussen je borst en de grond voor het neerzetten van je onderbeen. Je voet komt maar tot ongeveer onder je heupen en dan moet je nog een hele stap doen om hem tussen je handen te krijgen. Maar hoe dan wel?

  • Zoek het hogerop

Belangrijk in deze transitie is dat je jezelf zoveel mogelijk ruimte geeft. Die ruimte creeer je 'onder' je lichaam door: a. Op het moment dat je je been naar voren brengt zo HOOG mogelijk op de tenen van je staande voet te komen, en b. Door je bovenlichaam tegelijkertijd OMHOOG EN NAAR VOREN te brengen. Daardoor ontstaat er meer ruimte onder je bovenlichaam om je voet verder naar voren te kunnen zetten. De beweging is vloeiend en vanuit je midden (core). Dat helpt om de hele beweging lichter te maken en hoogte te vinden voor de transitie.

  • Maak het jezelf makkelijk

Als je been niet ver genoeg naar voren komt omdat bijv. je buik in de weg zit, maak het jezelf dan makkelijk. Door tijdens de transitie even op één arm te leunen en je andere arm weg te halen, krijg je ruimte voor je been. Die kan je dan eventueel eerst wat meer zijwaarts bewegen voordat je je voet naar voren zet.

  • Hack de transtitie zonder Neerkijkende Hond

Als je last hebt van je polsen, geef ze dan wat rust door deze hack. Telkens als je naar een Neerkijkende Hond moet gaan, stap dan voor VOREN in plaats van naar achteren. Kom dan in een ontspannen vooroverbuiging staan in plaats van Neerkijkende Hond. Bij de instructie 'til je been op en zet hem naar voren' zet jij je been zo ver mogelijk naar achteren en stap je naar de Lage Lunge houding. Vandaaruit flow je dan weer makkelijk verder naar de staande houdingen. "easy does it" ;-)

Op Instagram vind je de bijbehorende video clipjes van deze TUTORIAL: IG @rebelyoga.nl

A post shared by RebelYoga (@rebelyoga.nl) on